30 Mach 2010                    To Bring SDARA Closer To Each Other                    Volume 1 Number 4
Bookmark this site!                                                                                                                            Print This Page 
In This Issue:



AJK SDARA 2009-11
YDP Datuk Dr Abdul Latiff Ahmad
Timbalan YDP Dato Gen (B) Abd Rani Ismail 
Naib YDP Ibrahim K Moideen
Setiausaha Lt Kol (B) Dr Abdul Razak Abdullah
Timbalan S/Usaha Mohammad Nazir Md Shah
Bendahari Mohammad Hasni Ibrahim
AJK








Pemeriksa Kira2
Pemeriksa Kira2
Dr Khairun Nadzar
Mohd Fauzi Shafie
Mohd Iswadi b  Ismail
Mohd Noor Yahya
Mohd Shah Khalid
Mokhtar Ahmad Isamdar
Nor Ehsan Jamaan
Wan Ismail b Wan Hassan
Zainal Abidin Kinta
Raja Rahiman
Dato Mohd Salleh Bajuri

Sdara Newsletter
Editor Md Shah Bachik
Reporter Dr Khairun Nadzar
  Previous Issues
Mac 2008
June 2008
Sep 2008
Dec 2008
Mac 2009
June 2009
Sep 2009
Dec 2009


EDITORIAL MESSAGE

Assalamua'laikum dan Selamat Sejahtera,

SDAR kini telah dikategorikan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia sebagai salah sebuah Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT). Tahniah diucapkan kepada semua pihak yang telah menjulang nama SDAR ke peringkat tersebut. Anugerah ini sangat bertepatan dengan visi sekolah iaitu “ SDAR terbilang sebagai institusi pendidikan yang unggul di peringkat negara dan antarabangsa”. Kita percaya anugerah ini diberikan berasaskan kriteria yang merangkumi semua aspek pendidikan, yang antaranya termasuklah prestasi tinggi yang diperlihatkan oleh pelajar dalam bidang akademik, kokurikulum dan pembangunan sahsiah manakala kepimpinan sekolah dan guru-gurunya pula adalah golongan yang komited dengan tugas mendidik dan membangunan potensi pelajar ke tahap maksimum.

Kementerian Pelajaran telah menakrifkan SBT seperti yang berikut:

SBT ditakrifkan sebagai sekolah yang mempunyai etos, watak, identiti yang tersendiri dan unik serta menyerlah dalam semua aspek pendidikan. Sekolah ini mempunyai tradisi budaya kerja yang sangat tinggi dan cemerlang dengan modal insan nasional yang berkembang secara holistik dan berterusan serta mampu berdaya saing di persada antarabangsa.”


Kita difahamkan bahawa pengetua di sekolah-sekolah berprestasi tinggi diberikan autonomi tambahan dalam pengurusan kurikulum, kewangan dan kakitangan. Sesuai dengan takrif SBT di atas, dan demi memastikan pelajar dan bekas pelajar SDAR terus mempunyai etos, watak, idenditi yang tersendiri dan unik, maka rasanya sangatlah wajar sekiranya setiap pelajar SDAR diberikan kefahaman yang mendalam tentang sejarah SDAR sejak ia mula ditubuhkan hinggalah sekarang. Barangkali SDARA boleh memainkan peranan sebagai penggubal kurikulum dan seterusnya menyampaikan kandungan kurikulum itu kepada pelajar-pelajar. Ini penting kerana perkembangan SDAR sehingga kini telah melalui detik-detrik peristiwa yang sangat unik, penuh dengan semangat perjuangan oleh pelajar-pelajarnya sendiri yang hanya difahami oleh mereka yang benar-benar melaluinya. Kebanyakan intipati sejarah tersebut telah dirakamkan dalam dokumen yang diberi nama Lakaran Warisan yang telah diterbitkan oleh SDARA pada tahun 2007 bersempena sambutan Jubli Emas SDAR. Sesungguhnya Lakaran Warisan tersebut dan penerbitan-penerbitan lain mengenai SDAR dan SDARA bolehlah dijadikan salah satu rujukan utama untuk kurikulum berkenaan. Jika setiap pelajar diwajibkan memiliki Lakaran Warisan yang telah kita terbitkan dahulu maka penerbitan tersebut bolehlah diteruskan dan diperbaiki lagi dari semasa ke semasa. Jika ini dapat direalisasikan, maka SDAR dan SDARA akan menjadi gabungan organisasi yang bukan sahaja berprestasi tinggi bahkan boleh menyumbang kepada penambahan khazanah warisan negara khasnya dalam bidang pendidikan.


SDARA Newsletter kali ini antara lain memaparkan berita tentang cadangan aktiviti SDARA bagi tahun 2010, Pentandingan Golf Mesra SDAR anjuran bersama PIBG, SDARA dan SDAR, TT Breakfast SDARA Melaka bagi bulan Mac dan 2010 La Reveri the Concert anjuran SDAR Symphonic Band yang telah berlangsung pada 27 Februari 2010 di Tuanku Puan Chik Auditorium, Tuanku Muhamed Broadcasting Complex (RTM) Seremban. Juga dimuatkan sedikit catatan tentang keperluan untuk muhasabah diri yang diberi tajuk “waktu yang terlepas menabur bencana” untuk renungan kita bersama.



Md Shah Bachik  (62 - 67)



SDARA ACTIVITIES
SDARA TAQWIM 2010

27 Mac 2010 Pertandingan Golf Mesra SDAR 2010 Done
18 Apr 2010 Motivational and Career Talk at SDAR Coming Soon
19 Jun 2010 Sdara Gathering d Ladang Herba Bukit Pulau, Melaka
Coming Soon
Jul 2010 Pertandingan Golf Tahunan SDARA Coming Soon
Aug - Sep 2010 Majlis Berbuka Puasa Coming Soon
Oct 2010 Sambutan Hari Raya Eidul Fitri Coming Soon


Motivational and Career Talk
08.30 – 08.45 am  Opening and Introduction
08.45 – 10.00 am Speaker 1 : Motivation / study, career and life
Dr Tuan Syed Abdullah
10.00 – 10.45 am Speaker 2 :  Accounting and Business Studies
Md Zamri Selamat
10.45 -11.00 am Tea break
11.00 -11.45 am Speaker 3:  Medical
Assoc Prof Dr Jaafar Md Zin
11.45 -12.30 pm Speaker 4 : Engineering
PETRONAS Engineer
12.30 – 2.00 pm Lunch and Solat
2.00pm – 2.45 pm Speaker 4 : Aviation/Aeronautical Engineering
Mohd Shah Khalid
2.45pm – 3.30 pm Speaker 5 : Architecture
Ar Hj Abdul Wahid
3.30pm – 4.30 pm Break out session by facilitators 
4.30 pm End of Session

Sdara Gathering d Ladang Herba Bukit Pulau, Melaka

Date :- 19th June 2010 (Saturday)
Time :- After Asar (Approx. 5 pm) until 10.00 pm
Venue :- Ladang Herba Bukit Pulau, Melaka

Payment : RM 50.00/person only
(Due date for payment/confirmation – 17th May 2010)

All payment should be made thru:-
YA’ACOB BERKAT ENTERPRISE
A/C no:- 04080007167055 (CIMB Bank)
Please state SDARIAN Herbal Event


PERTANDINGAN GOLF MESRA SDAR  2010

Golf Mesra SDAR 2010

27 Mac 2010

Port Dickson Golf & Country Club

Negeri Sembilan


Anjuran Bersama :

PIBG SDARA SDAR



OBJEKTIF UTAMA :

  1. Meningkatkan silaturrahim di kalangan guru guru, Ibu Bapa, Bekas Pelajar dan masyarakat

  2. Meningkatkan lagi gandingan pelbagai pihak membantu untuk kebaikan sekolah

  3. Melancarkan Tabung Galeri Gemilang SDAR


JAWATAN KUASA

Penaung :  YB Datuk Dr Abdul Latiff Ahmad
Penasihat :  Tn. Hj Zakaria Md Zin
Tn. Hj. Ramly Khairuddin
Pengerusi :  
 
En. Wan Yusoff Ab Hamid
Tn. Hj. Sahak Ahmadun
En. Kamarun Zaman Ibrahim
Timb. Pengerusi : Mejar (B) Mahazir Ibrahim
Setiausaha : Pn. Haslina Mohd Ali
Bendahari : Pn. Ramlah Muda
AJK : En. Norsham Daud
En. Razlan Sulaiman
En. Wan Ismail Wan Hassan
Dr. Khairun Nadzar
En. Mohd Lukhman Ghani
Pn. Saadiah Bahari
En. Ahmad Tamrin Muhammad
En. Jalal Mohd Dom
En Norshahriman Pearl b Hashim
En Wan Arif b Wan Mohd Zin
En Mohd Shahabudin b Harun
En Wan Mohd Taufek
Pn Nor Afida bt Mohd Yunus
Cik Siti Nadiah bt Jamaludin
Cik Farah Nadia bt Asmady
Cik Norhafiza bt Omar
Cik Laili Fadzlina bt Zakaria


ATURCARA

7.00 pagi Pendaftaran dan sarapan pagi
7.30 pagi Sessi Bergambar
Tee-off (shot-gun)
1.00 ptg Permainan tamat
1.30 ptg Jamuan Makan Tengahari
Ucapan Penghargaan dan Penyampaian Hadiah
3.00 ptg Bersurai

AlhamdulilLah, seramai lebih kurang 104 golfers ( 26 flights) telah hadhir. Tee Off bermula jam 8 pagi dan tamat lebih kurang jam 1.30 tgh. Adik-adik Wind Orchestra SDAR telah menghiburkan para peserta sambil mengnikmati makan tengahari. 

Foto lihat di http://dknphoto.com


Ucapan di mulakan oleh pengerusi AJK Golf Mesra SDAR 2010, sdr Wan Yusoff. Beliau memberitahu bahawa kutipan untuk Tabung Galeri SDAR telah berjaya mengumpul sebanyak RM 25,000  AlhamdulilLah. Ucapan di susuli dengan YDP PIBG SDAR, sdr Ramly Khairudin, dan kemudiannya Tuan Pengetua Cemerlang SDAR, tuan Hj Zakaria Md Zin. Akhirnya ucapan tetamu kehormat yang sepatutnya YDP SDARA, Datuk Dr Abdul Latiff. Tetapi oleh kerana beliau tidak hadhir kerana urusan negara, Setiausaha SDARA sdr Kol (B) Abdul Razak Abdullah telah mewakili beliau dan menyampaikan sepatah dua kata.

Acara seterusnya adalah penyampaian hadiah kepada pemenang-pemenang serta para peserta. Program tamat lebih kurang jam 3 petang


TT Breakfast Sdara Melaka (Ahad 28 Mac 2010)

Assalamualaikum.,

 
Pada hari ahad yg lepas, telah berlangsung Sdara Melaka Chapter Monthly Breakfast kali ke 37. Kehadiran agak rendah berbanding bulan2 sebelumnya dan kami tak bercadang nak buat post mortem.
 
Walaubagaimanapun, sebaik sahaja saya sampai, nangis beritahu ada seorang budak sdar dah dtg dari jam 8 pagi. "yg duduk kat meja luau tu, ghambut dia panjang" kata nangis. saya pun pergi ke meja yg dimaksudkan dan "assalamualaikum, abg budak sdar ke?" ya, jawab beliau. "boleh saya tahu nama dan keluar sdar tahun bila?" Mustafa Idris, keluar tahun 67. org panggil bongek. dan saya pun mengajak sdara mustafa masuk ke dalam. sambil itu beliau memberitahu yg beliau memandu dari bongek semata2 nak dtg bersarapan dgn sdara melaka. satu semangat yg cukup saya kagumi.
 
Senarai penuh kehadiran:-
 
1. Hj Yaacob Sharif
2. Hj Helmi
3. Hj Ninggal Hashim
4. Hj Ismail Latif
5. Hj Muhamad Abdullah
6.  Hj Huszainey
7. Hj Abd Rahman Meran
8. Hj Mustafa Idris aka Bongek
9. Hj Yusuf Adam
10. Hj Mohd Noh Mohd
11. Hj Ali Aman
12. Hj Rosman
13. Hj Zaidi Yusuf
14. Hj Nangis
 
Ada cadangan utk mengadakan sarapan bulan 4 pd 25hb di Rumah Hj Yaacob. Selepas sarapan akan diadakan acara memanah dan mungkin senaman org tua (khas utk sdar tg malim) hehehe. madolah akan jadi ketua senaman. kah43x
 
Maklumat lanjut akan diberitahu kemudian.
 
wassalam
 

RENUNGAN


Distribusi normal manusia meninggal dunia (tahun) 

 

Kebanyakan manusia meninggal dunia antara usia 60 thn-70thn (majoriti) Puratanya manusia meninggal 65 th


Baligh: Start untuk seseorang di perhitungkan amal baik atau  buruknya selama hidup di dunia”

Laki-laki Baligh 15 tahun

Wanita Baligh 12 tahun


Usia Yang ada untuk kita beribadah kepada-Nya, puratanya:

Mati – Baligh = Baki Usia, :~ 65 - 15 = 50 tahun





                                                                 

12 jam siang hari

12 jam malam hari

         24 jam satu hari satu malam



Gambaran kasarnya:

Mari kita muhasabah bersama………!


Waktu kita tidur 8 jam/hari ;

Dalam 50 tahun waktu yang habis dipakai tidur 18250 hari x 8 jam= 146000 jam= 16 tahun 7 bulan; dibulatkan jadi 17 tahun


Logiknya: Alangkah sayangnya waktu 17 tahun habis di gunakan untuk tidur, padahal kita akan tertidur dari dunia untuk selamanya . . 


Waktu aktiviti kita di siang hari 12 jam

Dalam 50 tahun waktu yang habis dipakai untuk aktiviti:

18250 hari x 12 jam= 219000 jam = 25 tahun


Aktiviti disiang hari: Ada yang bekerja, atau bercinta, ada yang belajar atau mengajar, ada yang sekolah atau kuliah, ada yang makan sambil jalan-jalan, dan banyak lagi.


Waktu rehat 4 jam

Dalam 50 tahun waktu yang dipakai untuk rehat 18250 hari x 4 jam= 73000 jam = 8 tahun


Rehat: menonton tv, atau mungkin dihabiskan termenung di buai khayalan……


17 tahun + 25 tahun + 8 tahun = 50 tahun


Lalu Bila Nak Beribadah???


Padahal Allah ada berfirman yang bermaksud; “Tidak KUciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepadaKU”.

Maut datang menjemput tak pernah bersahut,

Malaikat datang menuntut untuk merenggut,

Manusia tak kuasa untuk berkata-kata,

Allah Maha Kuasa atas syurga dan Neraka,

Terimalah habuanmu seadanya..


Memang benar!!! Menuntut ilmu itu ibadah, kalau niatnya untuk ibadah, tetapi KEBANYAKANNYA BELAJAR AGAR MUDAH MENCARI PEKERJAAN. SEKIRANYA BELAJAR ITU TIDAK MEMBANTU MENAMBAH PENDAPATAN KITA, KITA TIDAK AKAN BELAJAR…


Memang benar!!! Bekerja cari nafkah itu ibadah, tapi bekerja yang bagaimana? Ramai orang bekerja untuk hidup bermewah-mewahan dan amat kurang sedekahnya.


Jarang ada yang menolak untuk dipuji dan dipuja tatkala berjaya “


Lalu Bila Nak Beribadah???


Oh! mungkin solat 5 waktu itu dianggap sudah mencukupi…!

Karena kita fikir; solat wajib besar pahalanya, solat amalan pertama yang dihisab, solat jalan untuk membuka pintu syurga…

Benarkah solat kita itu mencukupi dan diterima !!?


Berapa banyak solat kita dalam 50 tahun???

1 solat = 10 minit ….. 5x solat = 1 jam

Dalam waktu 50 tahun waktu yang terpakai utk solat = 18250 hari x I jam =18250 jam= 2 tahun


Kesimpulan: waktu yang kita manfaatkan dalam 50 tahun di dunia cuma 2 tahun untuk solat ( ini kalau yg solat 10minit! Kalau solat macam ayam patuk tanah..amacam?). 2 tahun dari 50 tahun kesempatan kita….itupun belum tentu solat kita bermakna berpahala dan di terima.


Dan sekiranya pahala solat kita selama 2 tahun tidak sebanding dengan perbuatan dosa-dosa kita selama 50 tahun; dalam percakapan kita yang selalu dusta, baik yang sengaja ataupun tidak, dalam pertuturan kita yang sering mengguris orangtua kita, dalam harta kekayaan kita yang selalu kedekut terhadap orang faqir, dalam setiap perbuatan kita yang selalu bergelumang dosa…



Logiknya:


Bukan satu yang mustahil kita umat akhir zaman akan berhamburan di neraka untuk mendapatkan balasan kelalaian…………


Terlalu banyak masa yang terbuang percuma selama manusia hidup di dunia dan semuanya itu akan menjadi bencana…………


Penyelesaian:


Tiada kata terlambat walaupun waktu berlalu cepat, isilah ia dengan sesuatu yang bermanfaat!!!!!!!

Ingatlah negeri kita, kampung kita…AKHIRAT






THE TRIPLE FILTER TEST
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17



LAUGHTER IS THE BEST MEDICINE  

There was one family of terengganu people nak balik raye and they were
stuffed into one kancil. Seven of the family members all together. So the mum said,

Mum: Guane nih..penuh kete. Dok muak ayoh mu wey!

Dad: Betul jugok. Guane nok buak nih? Lamo dok sapa kampong.

Mum: Tujuh oghang dokleh sumbak masuk kete kancil nih. kecik do'oh.

And then they were thinking and thinking of the solution to their problem and how to make some space in the car. Suddenly their youngest son shouted...

Son: Abah, umi... Awang tau doh guane nok buak.! Kite skarang ade tujuh

oghang. Tamboh la soghang lagi baru jadik 'LAPANG'...!!!



first day in Med college

First-year students at Med School were receiving their first Anatomy
class with a real dead human body. They all gathered around the
surgery table with the body covered with a white sheet. The professor started the class by telling them: "In medicine, it Is necessary to have 2 important qualities as a doctor. The first is that you not be disgusted by anything involving the human body." For an example, the Professor pulled back the sheet, stuck his finger in the butt of the corpse, withdrew it and stuck his finger in his mouth." Go ahead and do the same thing," he told his students. The students freaked out hesitated for several minutes, but eventually took turns sticking a finger in the butt of the dead body and sucking on it.

When everyone had finished, the Professor looked at them and told
them, "The second most important quality is observation. I stuck in my Middle finger and sucked on my Index finger.... Now learn to pay
attention."



Go  To The Top 

BERITA  SDAR
  
SDAR - Sekolah Berprestasi Tinggi



Beritanya sepenuhnya di sini . . .
sijil



La Reverie Concert (27 Feb 2010)



Foto lihat di http://dknphoto.com

Keputusan SPM 2009

Cikgu Sahak Ahmadun dalam facebook dia

result sdar ok ke cikgu?

Sahak Ahmadun Okeyyyy... 53 orang dapat straight A.

Tahniah! No berapa SBP?

Sahak Ahmadun Ranking kita dalam SBP jauh bang... Purata kita 1.72. TKC 1.4. TKC ranking no 10. kita lagi la jauh ke bawah.

Takpala..cuba lg..tahniah utk semua..sdarians & cikgu2

Sahak Ahmadun
Terima kasih. Seronok kalau budak2 SDAR ni ingat laggi sekolah dan cikgu2 nye.

SPM 2009 RANKING

Ranking SEKOLAH %
2009 2008 2009 2008
1 1 SM SAINS SEREMBAN 0.971 1.610
2 2 KOLEJ ISLAM SULTAN ALAM SHAH 1.136 1.680
3 6 SBP INTEGRASI GOMBAK 1.248 1.883
4 3 SM SAINS ALAM SHAH 1.288 1.754
5 29 SEKOLAH TUN FATIMAH 1.290 2.221
6 9 SBP INTEGRASI RAWANG 1.318 1.951
7 4 SM SAINS MUAR 1.349 1.834
8 23 SBP INTEGRASI TEMERLOH 1.354 2.143
9 8 KOLEJ TUNKU KURSHIAH 1.475 1.930
10 28 SEKOLAH SERI PUTERI 1.487 2.188
11 7 SM SAINS JOHOR 1.539 1.906
12 13 SM SAINS HULU SELANGOR 1.548 2.014
13 30 SBP INTEGRASI JEMPOL 1.553 2.248
14 32 SM SAINS MACHANG 1.553 2.269
15 27 SBP INTEGRASI SABAK BERNAM 1.566 2.193
16 26 SM AGAMA PERSEKUTUAN LABU 1.615 2.198
17 44 SM SAINS KUCHING 1.620 2.438
18 37 SBP INTEGRASI KUBANG PASU 1.625 2.307
19 21 SM SAINS TENGKU MUHAMMAD FARIS PETRA 1.662 2.135
20 20 SEKOLAH SULTAN ALAM SHAH 1.663 2.108
21 28 SM SAINS SERI PUTERI 1.673 2.188
22 50 SEKOLAH TUANKU ABDUL RAHMAN 1.708 2.456
23 42 SEKOLAH DATO' ABDUL RAZAK 1.722 2.419
24 46 SM SAINS MIRI 1.723 2.440
25 49 SM SAINS KOTA TINGGI 1.738 2.444
26 15 SM SAINS TENGKU ABDULLAH 1.788 2.059
27 35 SBP INTEGRASI GOPENG 1.816 2.277
28 33 SM SAINS SELANGOR 1.822 2.289
29 54 SM SAINS LABUAN 1.836 2.822
30 11 SM SAINS KUALA SELANGOR 1.838 1.990
31 38 SBP INTEGRASI PEKAN 1.838 2.355
32 5 SM SAINS KUALA TERENGGANU 1.839 1.841
33 12 SBP INTEGRASI BATU RAKIT 1.878 2.004
34 18 SBP INTEGRASI SELANDAR 1.926 2.075
35 24 SM SAINS TUANKU JA'AFAR 1.928 2.171
36 17 SM SAINS MUZAFFAR SYAH 1.928 2.084
37 34 SM SULTAN ABDUL HALIM 1.938 2.305
38 16 KOLEJ MELAYU KUALA KANGSAR 1.984 2.073
39 14 SM SAINS SULTAN ISKANDAR 2.029 2.005
40 19 SM AGAMA PERSEKUTUAN KAJANG 2.049 2.110
41 22 SM SAINS SULTAN MAHMUD 2.077 2.142
42 39 SBP INTEGRASI KUANTAN 2.078 2.382
43 51 SM SAINS TUN SYED SHEH SHAHABUDIN 2.094 2.604
44 48 SM SAINS TELUK INTAN 2.101 2.447
45 45 SEKOLAH SAINS SULTAN HAJI AHMAD SHAH 2.215 2.434
46 36 SM SAINS SABAH 2.216 2.321
47 40 SM SAINS RAJA TUN AZLAN SHAH 2.236 2.409
48 31 SM SAINS TUANKU SYED PUTRA 2.255 2.266
49 25 SM SAINS POKOK SENA 2.375 2.171
50 43 SM SAINS PASIR PUTEH 2.383 2.437


PPM and Wind Orchestra Competiton

1. PPM & Hari Kecemerlangan SBP

The date for this year's PPM & Hari Kecemerlangan SBP @ SMS Pasir Puteh & SMS Machang has been changed to:

31.05.2010 (Monday) to 04.06.2010 (Friday). This year's debate finals may also take place on 04.06.2010 for economic reasons.

SDAR akan memasuki Pertandingan Akhir Basketball dan Malay Debate


2. Wind Orchestra Competition

The 2010 Wind Orchestra Competition shall be between 23.06.2010 to 27.06.2010 in SDAR. Whilst the boys will be housed in SDAR, the girls will be in TKC. Due to the lack of funds, the finale may be held on the 27.06.2010 in SDAR instead of at a grand separate function in PICC.

BERITA SDARA

Sdara yang kembali ke rahmatulLah sepanjang Jan - Mac


Thu, Jan 21, 2010  3pm
Mohd Tahir @ Atuk (87 - 91)
telah kembali ke rahmatullah

Fri, 5th Feb. 2010
Mohd Onn b Sulaiman (79 - 83) has passed away due to heart complication

Mon, 8 Feb 2010
Mohd Nasir Ahmad (71-76) passed away from heart attack


Mon, 1 Mac 2010
Mohd Ali Zaiton (74 - 75 Form six) meninggal dunia akibat angin ahmar





AMAZING PHOTO









SPORT NEWS

Sdar Lion Rugby Club (SLRC)

Saturday, March 20, 2010

KRS League - Uniten Thunders VS SLRC, 21/03/2010

Sdara Lions Rugby Club (SLRC) arrived at the Uniten rugby pitch yesterday with hope to pick themselves up from the opening game loss last 2 weeks to Royal Rangers. Turn out was good. Most players arrived early and everyone was able to have a good warm up together. On top of that some shadow runs.

Kick off was delayed for almost an hour due to the referee arriving late. Apparently he forgot to set his alarm when having his Saturday afternoon nap! Sigh! COME ON REF!!!

As the game started, possession was even but it was quite unfortunate that Uniten got the breakthrough in the first 15 minutes due to some loose tackling by SLRC and the conversion was successfully taken. 7-0 to Uniten Thunders.

However SLRC showed great character to get back into the game and controlled the remaining of the first half from the restart playing good flowing rugby. Having held possesion and with pressure piling up on the Thunders, SLRC finally made the breakthrough with Outside Centre Anas storming down the left flank for our first try. Inside Centre Arol was unfortunate to had slightly hooked his kick off target to tie the game leaving the score to Uniten's favour at half time 7-5.

Once again SLRC had much possession in the 2nd half with a few great attacking positions in the Uniten 22 area but they were not unable to make the chances count. The match ended with Uniten as winners 7-5.

Much to our disappointment with the loss given that we had the game in our hand, there are many positives that can be taken from the match. Turn out was good everyone gave their all throughout the game both players on and off the field. The team showed great character and unity and though we have alot of new players and missing players, we need to move on together and do the best we can for this team not only for this season but for the long term. For this, the management needs the support and co-operation of each and everyone involved in the club.

We are a club full of traditions! Obviously there are ups and downs but what is important is that we need to stick together and fight our way through. Rugby is our "PRIDE AND PASSION" and we need to show to everyone that we own up to our principles and that we are a team to be feared because we are ONE on and off the field!

See you guys next training at Padang Utara and our next match day. Azfa and myself will be smsing everyone.


Jaffrin Ariff Arifin
ASSISTANT MANAGER
SDAR LIONS RUGBY CLUB (SLRC)

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Thursday, March 4, 2010

Bintang Rugby Club International Tournament 2010

Pada 27 dan 28 Februari yang lepas telah diadakan pertandingan Bintang Rugby Club International Tournament 2010 di padang ragbi Alice Smith International School, Seri Kembangan. SDAR telah menghantar pasukan bawah 13, pasukan bawah 14 tahun dan pasukan bawah 16 tahun untuk bertanding dalam kejohananan BRC pada tahun ini.

Berikut adalah laluan pasukan bawah 13 tahun:

Peringkat kumpulan

SDAR VS SMK Dang Anum 0-5 (kalah)
SDAR VS Sekolah Sukan Negeri Sembilan 0-10 (kalah)
SDAR VS Semashur 0-10 (Kalah)
SDAR VS International School Kuala Lumpur 12-5 (Menang)
SDAR VS TRCM 0-5 (Kalah)

Peringkat kalah mati

Final Saucer

SDAR VS TRCRD 14-15 (Kalah)

* SDAR menjadi naib johan Saucer

Berikut adalah laluan pasukan bawah 14 tahun

Peringkat kumpulan

SDAR VS International School Jakarta 30-0 (Menang)
SDAR VS Al Ain Abu Dhabi 0-5 (kalah)
SDAR VS Maktab Sultan Abu Bakar 12-0 (Menang)
SDAR VS SEMASHUR 0-5 (kalah)

Peringkat kalah mati

Quarter Final Cup

SDAR VS SAS 0-0 (Kalah Toss Coin)

Semi Bowl

SDAR VS STAR 20-0 (Menang)

Final Bowl

SDAR VS AL Ain Abu Dhabi 5-0 (Menang)

*SDAR telah menjadi Johan Bowl

Berikut adalah laluan pasukan bawah 16 tahun

Peringkat kumpulan

SDAR VS BRC 0-0 (Seri)
SDAR VS Sabah 17-0 (Menang)
SDAR VS Victoria Institution 19-0 (Menang)
SDAR VS kYS 7-0 (Menang)

Peringkat kalah mati

Quarter Final Cup

SDAR VS INTERGOM 7-10 (Kalah)

Semi Bowl

SDAR VS kYS 0-5 (Kalah)

Final Shield

SDAR VS SAS 7-10 (Kalah)

*SDAR telah menjadi naib johan Shield

Pasukan SDAR Lions gagal meraih Cup dalam kejohanan yang berprestij ini. Pelajar-pelajar masih tampak lesu setelah mengharungi hari sukan sekolah pada minggu lepas. Pasukan SDAR Lions diharap agar dapat meningkatkan prestasi pasukan untuk mencapai kejayaan yang gemilang pada tahun ini.


xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Saturday, February 20, 2010

Pertandingan Bangkok Junior Open 2010


Sdarlions ingin mengucapkan selamat berjaya kepada 4 orang pelajar SDAR yang akan
mewakili negara dalam pertandingan Bangkok
Junior Open 2010. Mereka akan mewakili negara
menerusi kerjasama COBRA-Kementerian Pelajaran Malaysia dalam pertandingan selama 3 hari
bermula 19/2/2010 hingga 21/2/2010.Pertandingan
ini disertai oleh pasukan handalan dunia dalam misi merebut kejuaraan Bangkok Junior Open 2010.

Pelajar-pelajar yang terlibat adalah Uzairil Hakim, Amirul Bin Sani, Radhi Bin Ahmad Shahrom dan Abg Afiq Bin Abg Maha. Seluruh Warga SDAR mendoakan kejayaan pelajar kita di Bangkok.
Inter SBP Futsal Tourney @ One Utama [6 Feb 2010]

Alhamdulillah, we managed to get 3rd this time compare to 4th place last year.

10 players came (Mus, Akai, Mang J, Nik, Maniam, Badak, Joe, Amin, Banjo n Uncle Den) 1 team doctor (Doc Azmi) 1 Tok Bomoh (Tom) and 1 tukang sorak.

12 school participate this year with Group A (ANSARA Kulim, SDARA, OPA, STJ, Jenan N Sains Johor) Group B (MCOBA, STAROBA, SAHOCA, TI Sban, ASAS n Mozac). All these teams are from batch 84.

Detail result
Group
ANSARA Kulim - lost 1-2
STJ - won 2-1
Jenan - won 4-2
OPA - won 3-1
Sains Johor - won 2-0
Group champ - SDARA
Runners up - Jenan

Semi Final
Mozac - lost 1-2

3rd placing
Jenan won - 1-0 (toss coin lepas 0-0 full time and 3-3 penalty)

Detail Ranking
1st Mozac (Champ)
2nd MCOBA
3rd SDARA
4th Jenan
5th SAHOCA (Champ plate)
6th ASAS
7th Ansara Kulim n OPA
9th STJ
10th TI Sban
11th STAROBA
12th Sains Johor

Next year event will be organised by MCOBA KINGTHO

Tukang Sorak / Team Reps

Gazali 84

SDARA IN THE NEWS

Sdara Dr Ahmad Pauzi Abu 



Berita sepenuhnya klik disini

Dr Shahidan Md Nor 72-77



Berita sepenuhnya klik disini



SDARA WEBSITES & BLOGS

Just click at the website header to get to the respective website / blog


1 Nadzri Yahya
Owner: Orebule 67 - 72
2 Nadzri Yahya
Owner: Nadzri Yahya 72 - 77
3 Syafiq
Owner: Syafiq
4 Mohd Shah
Owner: Mohd Shah Ibrahim 69 - 74
5 Ahmad Abdul
Owner: Ahmad Abdul 64 - 71
6 Ribut
Owner: Mohd Zailani Atan aka Ribut73 - 77
7 nazir
Owner: Mohammad Nazir
8 Abedib
Owner: Mohd Adib
9 berisman
Owner: Mohd Adib
10 abezi
Owner: Fauzi Shafie
11  abezi
Owner: Fauzi Shafie


12 Md Shah
Owner: Md Shah
13 Dr Azahar Idris
Owner: Dr Azahar Idris
14 Maarof kassim
Owner: Maarof Kassim
15 Ghazali
Owner: Ghazali "Bond"
16 Jusni koboi
Owner: Jusni Nasirun


17 Zereas.com
Owner: Azam Raslan
18 pak chin
Owner: Husin Ibrahim
19 mat noe
Owner: Mat Noe Azlan
20 normas yakin
Owner: Normas Yakin


ARTICLES
            

Asal KEnTuT...
by antujelu on Wed Mar 05, 2008 3:27 pm

1. Dari mana asal kentut?
Dari gas dalam usus. Gas dalam usus berasal dari udara yg kita telan, gas yang menerobos ke usus dari darah, gas dari reaksi kimia dan gas dari bakteria dalam perut.

2. Apa komposisi kentut?
Bervariasi. Makin banyak udara anda telan, makin banyak kadar nitrogen dalam kentut (oksigen dari udara diaserap oleh tubuh sebelum sampai di usus). Adanya bakteria serta reaksi kimia antara asam perut dan cairan usus menghasilkan karbon dioksida. Bakteria juga menghasilkan metana dan hidrogen. Propors masing-masing gas tergantung apa yang anda makan, berapa banyak udara tertelan, jenis bakteria dalam usus, berapa lama kita menahan kentut. Makin lama menahan kentut, makin besar proporsi nitrogen, kerana gas-gas lain terserap oleh darah melalui dinding usus. Orang yang makannya tergesa-gesa kadar oksigen dalam kentut lebih banyak kerana tubuhnya tidak sempat menyerap oksigen.

3. Kenapa kentut berbau busuk?
Bau kentut kerana kandungan hidrogen sulfida & merkaptan. Kedua bahan ini mengandung sulfur (belerang). Makin banyak kandungan sulfur dalam makanan anda, makin banyak sulfida & merkaptan diproduksi oleh bakteri dalam perut & makin busuklah kentut anda. Telur & daging mempunyai peranan besar dalam memproduksi bau busuk kentut. Kacang-kacang berperanan dalam memproduksi volume kentut bukan dalam kebusukannya.

4. Kenapa kentut menimbulkan bunyi?
Kerana adanya vibrasi lubang `anus` saat kentut diproduksi. Kerasnya bunyi bergantung pada kecepatan gas.

5. Kenapa kentut yg busuk itu hangat & tidak berbunyi?
Salah satu sumber kentut adalah bakteria. Fermentasi bakteria & proses pencernaan memproduksi panas, hasil sampingannya adalah gas busuk. Ukuran gelembung gas lebih kecil dan hangat dengan produk metabolisme bakteria yg berbau busuk. Ini kemudiannya menjadi kentut, walau hanya kecil volumenya,tapi SBD (Silent But Deadly)

6.. Berapa banyak kentut diproduksi sehari?
Rata-rata setengah liter sehari dalam 14 kali kentut.

7. Mengapa kentut keluar melalui lubang dubur?
Kerana density-nya lebih ringan, kenapa gas kentut tidak melakukan perjalanan ke atas? Tidak demikian. Gerak peristaltik usus mendorong isinya ke arah bawah. Tekanan di sekitar `anus` lebih rendah. Gerak peristaltik usus menjadikan ruang mempunyai tekanan, sehingga memaksa isi usus, termasuk gas-nya untuk bergerak ke kawasan yang bertekanan lebih rendah, iaitu sekitar `anus`. Dalam perjalanan ke arah `anus` gelembung-gelembung kecil bergabung jadi gelembung besar. Kalau tidak ada gerak peristaltik, gelembung gasakan menerobos ke atas lagi, tapi tidak terlalu jauh, kerana bentuk usus yg rumit & berbelit-belit.

8. Berapa waktu yang diperlukan oleh kentut untuk melakukan perjalanan ke hidung orang lain? Bergantung kepada kondisi udara, seperti kelembaban, suhu, kecepatan & arah angin, berat molekul gas kentut, jarak antara 'transmitter' dengan 'receiver'. Begitu meninggalkan sumbernya, gas kentut menyebar & konsentrasinya berkurang. Kalau kentut tidak dikesan dalam beberapa detik, bererti ianya mengalami pengcernaan di udara & hilang ditelan udara selama-lamanya. Kecuali kalau anda kentut di ruang sempit, seperti lift, kereta, konsentrasinya lebih banyak, sehingga baunya akan berlegar dalam waktu yang agak lama sampai akhirnya diserap dinding.

9. Apakah setiap orang kentut?
Sudah pasti, kalau masih hidup. Sesaat setelah meninggalpun orang masih boleh kentut.

10. Betulkah lelaki kentut lebih kerap daripada perempuan?
Tidak ada kaitannya dengan gender.... Kalau benar, bererti perempuan menahan kentutnya, & apabla mahu kentut, banyak sekali jumlah yg dikeluarkan.

11. Saat apa biasanya orang kentut?
Pagi hari di toilet. yang disebut "morning thunder". Kalau resonansinya bagus, boleh didengar di seluruh penjuru rumah.

12. Mengapa makan kekacang menyebabkan banyak kentut?
Kekacang mengandung zat gula yg tidak boleh dicerna tubuh. Gula tersebut (raffinose, stachiose, verbascose) jika sampai di usus, bakteria di usus berpesta & membuat banyak gas. Jagung, kubis, susu juga penyebab banyak kentut (bukan baunya!).

13. Selain makanan, apa lagi penyebab kentut?
Udara yang tertelan, makan terburu-buru, makan tanpa dikunyah, minum `soft drink`, naik pesawat udara (kerana tekanan udara lebih rendah, sehingga gas di dalam usus mengalami ekspansi & muncul sebagai kentut).

14. Apakah kentut sama dengan sendawa, tapi muncul dari lain lubang?
Tidak.... sendawa muncul dari perut, komposisi kimianya lain dengan kentut. Sendawa mengandung udara lebih banyak, kentut mengandung gas yang diproduksi oleh bakteria lebih banyak.

15. Kemana perginya gas kentut kalau ditahan tidak dikeluarkan?
Bukan..tetapi diserap oleh darah, bukan hilang kerana bocor..Tapi bermigrasi ke bahagian atas menuju usus & pada gilirannya akan keluar juga. Jadi bukan lenyap, tapi hanya mengalami penundaan.

16. Mungkinkah kentut terbakar?
Boleh saja. Kentut mengandung metana, hidrogen yg combustible (gas alam mengandung komponen ini juga). Kalau terbakar, nyala-nya berwarna biru kerana kandungan unsur hidrogen.

17. Bolehkah menyalakan mancis dengan kentut?
Jangan mengada-ada... konsistensinya lain. Juga suhunya tidak cukup panas untuk memulakan pembakaran.

18. Mengapa kentut anjing & kucing lebih busuk?
Kerana anjing & kucing adalah karnivor (pemakan daging). Daging kaya dengan protein. Protein mengandung banyak sulfur, jadi bau kentut binatang ini lebih busuk. Lain dengan herbivor seperti kambing, kuda, gajah, yang memproduksi kentut lebih banyak, lebih lama, lebih kuat bunyinya, tapi relatif tidak berbau.

19. Betulkah pening kepala kalau mencium bau kentut 2-3 kali berturut-turut?
Kentut mengandung sedikit oksigen, mungkin sedikit saja anda mengalami pening kepala kalau mencium bau kentut terlalu banyak.

20. Apakah warna kentut?
Tidak berwarna. Kalau warnanya `orange` seperti gas nitrogen oksida, aka tahulah siapa yang kentut..hehehe

21. Apakah kentut itu asid atau neutral?
Asid, kerana mengandung karbondioksisa (CO2) & hidrogen sulfida (H2S).

22. Apa yang terjadi kalau seseorang kentut di planet Venus?
Planet Venus sudah banyak mengandungi sulfur (belerang) di lapisan udaranya, jadi kentut di sana tidak ada kesannya.


Wallahu`alam



90 / 10 PRINCIPLE
image001
image002
image003
image004
image005
image006
image007
image008
image009
image010
image011
image012
image013
image014
image015
image016
image017
image018

10 Important Tips

In an emergency situation.....

This is for you,

and for you to share

with your wife,

your children,

everyone you know.

After reading these 9 crucial tips,

forward them to someone you care about.

It never hurts to be careful

in this crazy world we live in. 


1. Tip from Tae Kwon Do :

The elbow is the strongest point

on your body.

If you are close enough to use it, do! 


2.. Learned this from a tourist guide.

If a robber asks for your wallet and/or purse,

DO NOT HAND IT TO HIM.

Toss it away from you....

Chances are that he is more interested

in your wallet and/or purse than you,

and he will go for the wallet/purse.

RUN LIKE MAD IN THE OTHER DIRECTION!

3. If you are ever thrown into the trunk of a car,

kick out the back tail lights and stick your arm out the hole 

and start waving like crazy..

The driver won't see you, but everybody else will.

This has saved lives.

4. Women have a tendency to get into their cars

after shopping, eating, working, etc., and just sit

(doing their chequebook, or making a list, etc.)

DON'T DO THIS!

The predator will be watching you, and this

is the perfect opportunity for him to get in

on the passenger side, put a gun to your head,

and tell you where to go.

AS SOON AS YOU GET INTO YOUR CAR ,

LOCK THE DOORS AND LEAVE.. 

If someone

is in the car

with a gun

to your head

DO NOT DRIVE OFF,

Repeat:

DO NOT DRIVE OFF!

Instead gun the engine

and speed into anything, wrecking the car.

Your Air Bag will save you.

(If your car has airbag)

If the person is in the back seat

they will get the worst of it .

As soon as the car crashes

bail out and run.

It is better than having them find your body

in a remote location.

5. A few notes about getting

into your car in a parking lot,

or parking garage:

A.) Be aware:

look around you,

look into your car,

at the passenger side floor ,

and in the back seat

B.) If you are parked next to a big van,

enter your car from the passenger door.

Most serial killers attack their victims

by pulling them into their vans while the women

are attempting to get into their cars.

C.) Look at the car

parked on the driver's side of your vehicle,

and the passenger side... 

If a male is sitting alone

in the seat nearest your car, 

you may want to walk back

into the mall, or work, and get a

guard/policeman to walk you back out.

IT IS ALWAYS BETTER TO BE SAFE THAN SORRY. (And better paranoid than dead.)

6. ALWAYS take the elevator

instead of the stairs.

Stairwells are horrible places to be alone

and the perfect crime spot.

This is especially true at NIGHT!)

7. If the predator has a gun

and you are not under his control,

ALWAYS RUN!

The predator will only hit you (a running target)

4 in 100 times; and even then,

it most likely WILL NOT be a vital organ.

RUN, Preferably in a zig -zag pattern!

8. As women, we are always trying

to be sympathetic:

STOP

It may get you raped, or killed.

Ted Bundy, the serial killer, was a good-looking,

well educated man, who ALWAYS played

on the sympathies of unsuspecting women.

He walked with a cane, or a limp, and often

asked 'for help' into his vehicle or with his vehicle,

which is when he abducted 
his next victim.

9. Another Safety Point:

Someone just told me that her friend heard

a crying baby on her porch the night before last,

and she called the police because it was late

and she thought it was weird.. The police told her

'Whatever you do, DO NOT

open the door..'

The lady then said that it sounded like the baby

had crawled near a window, and she was worried

that it would crawl to the street and get run over.

The policeman said, 'We already have a unit on the way,

whatever you do, DO NOT open the door.'

He told her that they think a serial killer

has a baby's cry recorded and uses it to coax

women out of their homes thinking that someone

dropped off a baby. He said they have not verified

it, but have had several calls by women saying 

that they hear baby's cries outside their doors

when they're home alone at night.


 

10. Water scam!

If you wake up in the middle
of the night to hear all your taps outside running or what you think is a
burst pipe, DO NOT GO OUT TO INVESTIGATE! These people turn on all your
outside taps full ball so that you will go out to investigate and
then attack.

Stay alert, keep safe, and look out for your neighbours!

Please pass this on

This e-mail should probably be taken seriously because

the Crying Baby Theory was mentioned on

America 's Most Wanted when they profiled

the serial killer in Louisiana  

I'd like you
 to forward this to all the women you know.

It may save a life. A candle is not dimmed by lighting another candle..

I was going to send this to the ladies only,

but guys, if you love your mothers, wives, sisters, daughters, etc.,

you may want to pass it onto them, as well.


Send this to any woman you know that may need

to be reminded that the world we live in has a lot of crazies in it

and it's better to be safe than sorry..

Everyone should take 5 minutes to read this. It may save your life or love one's life




DISCLAIMER:
 The views, opinions and commentaries expressed in thisSdara Newsletter do not necessarily reflect those of Editorial Board or AJK Sdara unless expressly stated.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Any comment or views or any contibution, please e-mail to
knadzar@gmail.com